Wednesday 22 January 2014

Harga kereta turun 30% (Saga FLV RM23 Ribu, Vios RM51 Ribu)

Posted By: TTO Admin - 22.1.14
Wow, biar betul harga kereta bakal turun 30% menjelang tahun 2017? Menurut laporan di dada akhbar hari ini, perbezaan besar penurunan harga kereta akan berlaku seperti contoh printscreen dan laporan dibawah:


Jika perancangan dalam Dasar Automotif Nasional (DAN) berjalan lancar, tidak mustahil harga kereta akan turun serendah itu.

Kerajaan Malaysia melalui DAN menggalakkan pengeluar kenderaan melabur dan membuka kilang yang mengeluarkan kenderaan unit terurai (CKD) di Malaysia. Dengan cara ini, harga kereta yang ditawarkan akan lebih murah kerana ianya dikeluarkan dalam negara.

Semalam, Mitsubishi telah melancarkan kenderaan CKD model ASX dengan harga RM128,879 (berbanding hampir RM140 ribu sebelum ini). Untuk mengeluarkan model CKD, Mitsubishi melabur sebanyak RM30juta untuk membuka kilang dan tenaga kerja.

Gambar dari Paultan
Dengan menggalakkan pengeluar kereta membuka kilang di Malaysia, ianya akan dapat mengurangkan jumlah import kenderaan termasuk dari negara ASEAN. Sehingga kini, Malaysia masih mengimport sejumlah besar kenderaan seperti mana yang dinyatakan dalam grafik di bawah.
Grafik dari Utusan
Mungkin ada yang mempersoalkan DAN. Kenapa perlu tunggu sehingga 2017 baru harga turun, mengapa tidak sekarang? Terdapat beberapa sebab antaranya:
  1. Pengeluar kenderaan memerlukan masa untuk membina kilang bagi mengeluarkan model CKD. Selain daripada Mitsubishi, HONDA juga telah membuka kilangnya yang keduanya di Melaka.
  2. Sekiranya Kerajaan menurunkan harga kenderaan secara mendadak, maka pemilik kenderaan ketika ini yang masih mempunyai hutang dengan pihak bank akan mengalami kesukaran kerana susut nilai yang terlalu tinggi.
  3. Kerajaan masih cuba melindungi peniaga kenderaan terpakai dengan menurunkan harga secara berperingkat. Jika penurunan harga kenderaan dibuat secara mendadak, maka peniaga kenderaan terpakai akan gulung tikar.


Cuma dalam usaha Kerajaan menarik pelabur automotif ke negara ini untuk membina kilang, ada anasir 'nakal' yang melancarkan kempen boikot barangan Jepun. Rasanya tidak perlulah buat kempen sebegitu sebab orang yang melancarkan pun pakai kereta TOYATA CAMRY! Kalau betul nak boikot, apa kata jual kereta tu dulu sebelum hasut orang lain memboikot barangan Jepun. -Sumber

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab