Tuesday 3 December 2013

Pekerja di Sabah, Sarawak persoal perbezaan gaji minimum dengan Semenanjung

Posted By: TTO Admin - 3.12.13
Keratan Akhbar Forum Bharian
Kadar gaji minimum yang ditetapkan bagi Sabah dan Sarawak sebanyak RM800 dan RM900 di Semenanjung perlu dikaji semula bagi memastikan kebajikan pekerja tidak diabaikan.

Memandangkan kerajaan adalah pihak yang diberi kepercayaan dalam menentukan sesuatu isu, maka adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menyelaraskan gaji minimum bagi Sabah dan Sarawak. Seharusnya juga diteliti beberapa perkara sebelum memutuskan gaji minimum bagi negeri berkenaan.

Penetapan gaji yang berbeza dengan Semenanjung menimbulkan beberapa persoalan dalam kalangan pekerja. Antaranya, kenapa wujudnya perbezaan gaji antara Sabah, Sarawak dengan Semenanjung?

Perbezaan gaji minimum

Apakah kaedah atau sandaran yang digunakan oleh kerajaan dalam menetapkan gaji? Jika kerajaan menjadikan taraf hidup di kedua-dua negeri ini alasan untuk membezakan gaji minimum, maka ia perkara yang salah.

Jika dilihat pada harga barang keperluan dan yang digunakan saja sudah menampakkan perbezaan. Contohnya harga beras, ikan, ayam dan daging amat berbeza dengan harga di Semenanjung.

Kenaikan minyak tambah beban

Begitu juga dengan barang keperluan dan bahan lainnya. Jika gaji minimum itu tidak diselaraskan bagi Sabah dan Sarawak, ia akan menjadi bebanan kepada mereka. Apatah lagi dengan kenaikan harga minyak yang menambah beban mereka.

Pekerja memerlukan kos yang tinggi untuk sampai ke tempat yang jauh jaraknya dan tiada kemudahan serta tiada penempatan yang khas disediakan untuk ke tempat kerja. Seharusnya kerejaan mengambil inisiatif untuk menurunkan harga barang keperluan dan barang mentah lain setimpal dengan gaji yang ditetapkan bagi menetapkan gaji minimum berkenaan.

Oleh yang demikian, adalah menjadi kewajipan dan tanggungjawab kerajaan menjaga kebajikan pekerja di kedua-dua negeri ini

Oleh: Persatuan Pekerja, Sarawak 
(Kolum Forum Bharian)

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab