Wednesday 11 December 2013

Harga tiket LRT dan Monorail bakal naik?

Posted By: TTO Admin - 11.12.13

Penduduk di sekitar Lembah Klang yang bergantung kepada pengangkutan keretapi LRT dan Monorel untuk berulang-alik bekerja perlu bersedia menghadapi kenaikan harga tiket yang dijadualkan meningkat pada 2014.


Menurut Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar , kadar LRT tidak pernah naik dalam dekad yang lalu dan dijangka meningkat tahun depan . Akhbar The Malay Mail juga telah melaporkan bahawa tambang untuk perkhidmatan KTM juga akan dikaji semula.

Tan Sri Syed Hamid turut mengatakan bahawa mereka akan mengambil kira beberapa faktor untuk memastikan kenaikan harga tiket tidak akan membebankan rakyat.

"Ia adalah satu keadaan menang-menang antara kemampuan orang ramai dan kemampanan industri kereta api, " katanya.

Beliau menambah bahawa suruhanjaya itu akan membantu operasi memantau dan penyelenggaraan semua operator rel, termasuk komponen kos dan menyelaraskan kos operasi industri dan penyelenggaraan.

"Kita sedar kenaikan bahan api dan kos tenaga boleh menyebabkan kesan negatif dengan bilangan penumpang yang rendah dan akan mengurangkan bahagian pasaran pengangkutan awam," katanya.

"Pengendali kereta api akan terjejas kerana mungkin ada pengurangan dalam kualiti dan servis perkhidmatan yang akan memberi kesan kepada ketepatan masa, kemudahan dan penyelenggaraan."

Apa pendapat anda sebagai pengguna LRT dan Monorail?

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab