Friday 14 February 2014

Inilah cara didikan anak Jepun di tadika/prasekolah. Malaysia boleh ikut ke?

Posted By: TTO Admin - 14.2.14
Ibarat melentur buluh biarlah dari rebungnya
Hampir seluruh tadika/prasekolah Jepun mengajar budak-budak seawal 2 tahun untuk berak kencing sendiri, basuh sendiri, buang sampah sendiri, makan sendiri (kecuali kes tertentu yang perlukan perhatian lebih), gosok gigi sendiri.

Lampin pakai buang (pampers) dilarang sama sekali, dan setiap hari perlu sedia extra persalinan, kain lampin dan plastik sampah sendiri. Sampah sendiri perlu dibawa balik. Kalau terberak dalam lampin, cikgu akan masukkan kain lampin dengan taik2 nye sekali untuk ibu bapa basuh.

Cara negara Jepun ini jika dilaksanakan di Malaysia, hari kedua mak bapak dah report polis.

Ini dah dilakukan sejak kalah perang dunia dan tengok hasilnya hari ini penduduk Jepun adalah rakyat yang paling pembersih dan berdisiplin di dunia. (Nak tau negara tu bersih ke tak tengok dia punya toilet)

Ia bukan untuk menyusahkan budak-budak dan ibu bapa, atau sebab cikgu malas nak kerja senang, tetapi untuk menerap sikap disiplin dan mengutamakan kebersihan.

Kalau perangai kita mak bapak macam orang tak ada tamadun, minum air sirap bungkus dah abis poom buang luar tingkap kereta, pegi letak la slogan Wawasan 2120 ape ke benda pun jangan harap nak jadi negara maju.

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab