Sunday 16 February 2014

13 Gambar "Sangkar Sewa", kediaman sadis golongan miskin di Hong Kong

Posted By: TTO Admin - 16.2.14
Hong Kong: Hidup seperti haiwan dalam ‘sangkar’. Itulah kehidupan terpaksa dilalui golongan kurang berkemampuan di Hong Kong berikutan kos sewa rumah terlalu mahal.

Golongan dikenali sebagai ‘anjing sangkar’ itu membayar kira-kira HK$1,500 (RM639) setahun untuk ruang sepanjang enam kaki dan selebar tiga kaki yang disusun secara bertingkat di atas satu sama lain.

Ruang di dalam setiap sangkar terlalu kecil sehingga ada yang tidak berupaya meluruskan badan memaksa mereka tidur merengkuk manakala barangan peribadi seperti gambar ahli keluarga sekadar diletakkan di sebelah bantal dan selimut yang menjadi satu-satunya harta mereka.

Jurugambar Britain Brian Cassey merakamkan gambar menyayat hati kehidupan ‘anjing sangkar’ Hong Kong yang dikesan tinggal di atas bumbung sebuah apartmen setinggi 12 tingkat di Kowloon.

“Keadaan di dalamnya terlalu gelap dan tidak mesra langsung. Ketika pertama kali melangkah masuk saya terdengar tuan rumahnya menjerit kepada seorang penduduk.

“Saya terus meninggalkan tempat itu dan kembali pada hari lain,” katanya.









Sementara itu, seorang penduduk sangkar Wong Tat Ming, 57, berkata saiz kecil sangkar itu memaksanya tidur meringkuk setiap malam.
Seorang lagi, Roger Lee, 61, berkata dia sudah lama hidup di dalam sangkar seumpama itu.

“Saya sudah tiga tahun tinggal di sini dan sebelum ini menginap di dalam sangkar lain.

“Sudah bertahun-tahun saya dimasukkan dalam senarai menunggu untuk rumah awam, namun rasanya tiada harapan untuk mendapatnya disebabkan saya bujang,” katanya.

Kerajaan menganggarkan lebih 220,000 berada dalam senarai menunggu dengan separuh berstatus bujang manakala tempoh penantian dianggarkan sekurang-kurangnya tiga tahun. 

Hong Kong dengan populasi lebih tujuh juta orang - lebih kurang sama dengan kota London - mempunyai keluasan kira-kira 1,104 kilometer persegi menyebabkan harga hartanah terlalu mahal, malah sewa sebuah apartmen dengan satu bilik menjangkau HK$16,000 RM6,000) sebulan. 

Trend rumah sangkar itu bermula sekitar 1950-an hingga 1960-an ketika Hong Kong melihat ledakan kelahiran dan penghijrahan beramai-ramai dari tanah besar China yang mengakibatkan peningkatan populasi sehingga lebih sejuta orang. 

Namun keadaan semakin menjadi-jadi sekitar 1990-an apabila rumah sangkar direkodkan 100,000 pada 1997. 

Malah tahun lalu kerajaan menganggarkan 177,000 orang tinggal menetap di dalam kediaman yang serba kekurangan, namun jumlah rumah sangkar haram yang terlalu banyak menyukarkan bancian tepat dibuat.
Mengikut rekod rasmi pada 2007, 53,000 orang hidup dalam rumah sangkar seumpama itu.- Agensi







KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab