Thursday 26 September 2013

Naluri seorang ibu sedut hidung bayi yang hampir maut akibat tercekik susu

Posted By: TTO Admin - 26.9.13

Kuala Kangsar: Seorang ibu yang masih dalam tempoh berpantang bertindak pantas dengan menyedut hidung bayinya dalam usaha menyelamatkan mangsa berusia lima hari yang hampir maut akibat tercekik susu.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari kelmarin, ibu malang terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Roshaniza, 29, berkata, insiden itu berlaku ketika dia tinggal dengan bayinya, Muhammad Harith Amsyar di rumah mereka di Taman Bunga Raya, di sini.

Menurutnya, dia meninggalkan bayinya itu seketika untuk ke tandas sebelum terdengar bayinya menangis dan terbatuk-batuk.

“Sebaik keluar dari tandas, saya terkejut apabila melihat tubuh bayi saya bertukar kebiru-biruan. Saya melihat susu mengalir dari hidung anak saya lantas saya menepuk belakangnya bagi memastikan dia tidak terus tercekik dan sukar bernafas,” katanya.

Dia kemudian segera menyedut hidung bayinya itu dengan menggunakan mulut bagi mengeluarkan susu yang tersekat di rongga mulut dan hidung bayinya itu. “Akhirnya beberapa ketulan susu beku yang tersekat di dalam hidungnya berjaya dikeluarkan.

KERJAYA DARI RUMAH - JANA RM 5K-12K SEBULAN

“Selepas berjaya mengeluarkan ketulan itu, saya dapati bayi saya mula bernafas semula, namun tubuhnya masih lemah dan kelemasan. Saya segera menggagahkan diri memandu kereta kepunyaan ayah ke Hospital Kuala Kangsar yang terletak 15 kilometer dari rumah untuk menyelamatkannya,” katanya.

Menurutnya, dia mengetepikan rasa sakit dan menggagahkan diri untuk memandu kereta selama hampir 30 minit untuk sampai ke hospital berkenaan.

“Saya hanya memikirkan nyawa anak saya kerana bimbang sesuatu yang buruk berlaku. Sebaik tiba di pekarangan Wad Kecemasan Hospital Kuala Kangsar, saya segera memaklumkan kepada kakitangan wad itu supaya segera memberikan bantuan kecemasan kepada bayi saya itu.

“Mujurlah petugas terbabit prihatin dan bertindak pantas. Akhirnya nyawa anak saya dapat diselamatkan dan Muhammad Harith kembali aktif seperti sedia kala,” katanya.

Menurutnya, pengalaman itu memberi banyak pengajaran berguna kepadanya, terutama dalam aspek penjagaan bayi. -Hmetro

ARTIKEL BERKAITAN

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab