Thursday 28 May 2015

Kata nak sekolahkan Adi dirumah. Kenapa sekarang komplain?

Posted By: TTO Admin - 28.5.15

Walaupun dekat seminggu berlalu, isu mengenai pelajar self proclaimed genius, Adi Putra yang mendakwa dirinya diabai Kerajaan masih berlegar di laman sosial. Satu persatu komen menghentam kerajaan diterima, namun Prof. Dr Noriah Mohd Ishak, Pengarah Permata telah menjawab tuduhan tersebut. Baca lagi:

Kerajaan telah menyediakan sekolah untuk pelajar genius macam Adi. Sekolah tersebut dalam UKM. Program pelajar pintar dan genius di UKM ini bermula tahun 2009. Kerajaan tawarkan Adi dulu untuk membantu dia melonjakkan kepintarannya tapi bapa Adi menolak. Adi kecil lagi tak pandai buat keputusan. Hingga kini program anak Genius di UKM ini telah membantu memberikan program pengayaan kepada lebih dari 5,000 pelajar genius macam Adi. Salah seorangnya bernama Amirul Fitri yang sebaya dengan Adi tetapi sekarang telah melanjutkan pengajiannya dalam bidang Matematik di Johns Hopkins University di Amerika Syarikat. Seorang lagi bernama Shah Rahmat Shah Putra sedang melanjutkan pengajiannya di Bristol dalam bidang matematik.

PERMATApintar adalah sekolah untuk anak-anak seperti Adi. Jika anak anda berumur 9 tahun hingga 12 tahun dan genius dah boleh masuk tingkatan 1 yang kesukarannya sama dengan tingkatan 4 sekolah kerajaan. Kalau layak 9 tahun pun boleh masuk tingkatan 4. Kita dah lahirkan banyak pelajar genius dan mereka ramai dah di Ivy League universiti menyambung pelajaran dalam pelbagai bidang. Yang gila matematik macam Adi pun ramai.

Prof. Dr. Noriah Mohd Ishak

Kerajaan dah hulurkan bantuan pada tahun 2008. Bapanya menolak kerana Adi perlu kerja nak bayar gaji pengurusnya dan sebagainya. Itu keputusan bapanya dulu dan kata nak sekolahkan Adi dirumah. Kenapa sekarang komplain. Kalau Adi betul-betul nak belajar semula jumpa saya di PERMATApintar UKM. Tak jauh dari Gombak ke UKM. Ini untuk masa depan Adi. Bapa Adi tahu saya wujud dan tahu nak cari saya atau PERMATApintar dimana. Insyaallah Adi masih boleh dibantu.

Komen Prof. Noriah terhadap pandangan sinis orang ramai terhadap Penaung Permata, Datin Seri Rosmah Mansur:

Anda semua sangat bijak memperli. Tak tahulah kalau anda semua jadi menteri lagi lingkup nanti. Jangan mengata orang sebab kita sendiri tak tahu apa yang kita boleh buat dalam pelbagai situasi. Yang pentingnya, saya dah beri peluang Adi untuk join PERMATApintar supaya dia boleh teruskan pendidikannya, namun sehingga kini Adi, bapa atau ibunya hanya berdiam diri. Kerajaan nakkan yang terbaik untuk Adi mana tahu kemudian boleh masuk Princeton atau Yale bukan setakat Monash dan jadi menteri kewangan seperti yang saudara-saudari impikan. Mohon anda yang pandai bercakap disini supaya pujuk Adi masuk PERMATApintar dan kalau dia betul-betul smart, kita hantar formula dia ke prof di UKM bidang matematik yang boleh verify semua formula dia. Saya pun boleh sebab salah satu bidang saya ialah matematik dan kami hendak Adi masuk Matematik olympiad program yang ada di PERMATApintar supaya kalau berjaya dia mewakili negara dan tunjuk pada dunia kita ada genius matematik yang boleh meningkatkan markah PISA kita.

Saya bukan ahli politik dan tidak suka berpolitik. Tetapi kalau ada orang yang berhati mulia menolong anak bangsa yang pintar terutama dari luar bandar saya beri penghormatan kepada dia. Berapa orang antara kita sanggup memikirkan masalah pendidikan anak-anak kampung terutama yang miskin dan tinggal ceruk kampung tetapi sangat pandai. Nak masuk sekolah asrama penuh pun mereka tak dapat. Program PERMATApintar di bawah YABhg Datin Seri telah banyak membantu anak2 ini dari lunuk Antu hingga ke Gurun. Kita semua hanya memikirkan hal kita, kerjaya kita, gaji kita. Berapa orang antara kita nak fikir pasal anak orang lain yang kalau tidak dikeluarkan dari kampungnya mungkin tak dapat mencapai pendidikan yang tinggi. 

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab