Wednesday 24 September 2014

Penjawat awam terima kenaikan Gaji pada awal Januari 2015

Posted By: TTO Admin - 24.9.14

Berita hangat yang tersebar hari ini dimana dikatakan gaji penjawat awam akan dinaikkan pada 1 Januari 2015. Berita yang tersebar seperti berikut:
Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak telah mengumumkan penjawat awam bakal menerima kenaikan gaji yang akan dilaksanakan pada 1 Januari 2015 dengan kadar kenaikan sebanyak RM500 untuk semua kakitangan sokongan dan RM1000 untuk pegawai beserta pertambahan elaun risiko sebanyak RM300.

Selain itu, kerajaan juga akan mewujudkan sistem Band to Band 7 jika keadaan mendesak apabila pelaksanaan GST yang bakal dilaksanakan bermula pada April 2015.

Pengumuman ini telah disahkan Ketua Setiausaha dalam mesyuarat kabinet pada pagi semalam. Kenaikan ini berkaitan dengan hal-hal kebajikan kakitangan awam akan dinaiktaraf dan mengikut dari pandangan CEUPACS dan JPA sebulat suara menyatakan supaya kebajikan terhadap kakitangan awam akan dinaik taraf sama seperti kelebihan yang ada pada peringkat JUSA.

Usul ini telah diluluskan dalam pembentangan kertas kerja JPA dan CEUPACS bertarikh 21 September 2014 dan pelaksanaan akan dikuatkuasakan mengikut tarikh yang dinyatakan.
Walaubagaimanapun, berita ini seperti ada yang tidak kena memandangkan Perdana Menteri bersama delegasi ketika ini sedang berada di New York, Amerika Syarikat selama 9 hari bagi menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sekaligus menyampaikan ucaptamanya pada 26 September 2014 ini.

Berita ini sudah tentu memberi khabar baik kepada para penjawat awam.  Sekiranya tidak betulpun, semoga ada bantuan dan insentif lain diberikan kepada para penjawat awam.

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab