Saturday 25 April 2015

"Budak jual Nasi Lemak itu biadap dan kurang ajar" - Cerita di pihak Guru

Posted By: TTO Admin - 25.4.15

Setelah viral cerita mengenai Nasi Lemak bungkus yang dijual murid sekolah rendah dirampas oleh cikgu dan guru besar di sebuah sekolah di Pulau Pinang, kini muncul cerita baru yang menjawab dipihak guru itu pula.

Saiful Bahri menceritakan kajadian sebenar yang berlaku di sekolah itu. Menurut cerita itu, murid tersebut sudah lama menjual nasi lemak dan tidak ada guru yang menghalangnya asalkan tidak menjual ketika waktu P&P.

Namun, murid itu pula didakwa memiliki akhlak yang biadap dan melawan arahan cikgu itu ketika dia menjual nasi lemak tanpa kawalan. Dan akhirnya, murid itu telah didenda tetapi bukan kerana dia menjual nasi lemak, namun disebabkan sikapnya yang tidak berdisiplin. Baca lagi:
Polemik nasi lemak sudah mnjadi viral. Jom baca cerita sebenar;

Kes nasi lemak ni jd pd cousin Fazliyaton Suhaimi..bdk tu mmg kurang ajar..cousin dia sedang mengajar sains thn 6..bdk ni buat xheran..menjaja nasi lemak dia mcm d pasar..dia dh lama jual nasi lemak..xde guru mrh pun cuma jgn ganggu p&p tu je.

Tp kali ni dia melawan..bila cousin dia suruh duduk n jgn jual lg dia menjawab..apa cikgu boleh buat kt saya?

Then cikgu tu soh berdiri d luar klas..then cikgu tu terperasan yg dia lari dgn beg nasi lemak.

Cikgu tu panik n mntk guru disiplin cari...jumpa bdk tu then dia mencabar apa boleh buat kt dia.

Guru disiplin bwk jumpa guru besar..gb soh tinggalkan beg d tepi..dia mencekak pinggang hangin.

Gb tu denda sbb sikapnya yg biadap..bkn sbb dia niaga nasi lemak.
Sblm blk gb pulangkan nasi lemak dia yg masih elok...

Bila petang, dibawak balik,.. bapak dia amik gambar tp wktu ptg for sure ns lemak tu dah basi.

Skrg masyarakat nilai sendiri siapa yg salah???.... masa aku sek rendah ada juga jual kacang. Tapi x pernah kantoi sbb aku tau wktu bila boleh bjual beli n aku tau bniaga dlm kaw sekolah mmg salah.
Menurut info itu lagi, kes ini sudah disiasat oleh Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri, dan keputusannya telah memihak kepada guru tersebut.

Inilah sebenarnya cabaran dan dugaan yang diterima oleh guru apabila terpaksa berhadapan bukan sahaja dengan murid yang bermacam ragam, namun setiap mata diluar juga melihat tingkah laku para guru. Keadaan ini juga semakin sukar dengan kecanggihan teknologi pada masa kini. -TengokTVonline

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab