Sunday 22 March 2015

(5 Gambar) Penduduk gempar temui "Pocong" di Simpang Tiga

Posted By: TTO Admin - 22.3.15

KOTA TINGGI – Penduduk di sekitar kawasan perumahan Taman Kota Jaya di sini menjadi gempar dengan kemunculan lembaga berupa ‘pocong’ yang tersandar di sebatang pokok pisang di simpang tiga di situ awal pagi tadi.

Lembaga berukuran kira-kira 1.5 meter yang dibentuk menyerupai mayat berkafan ditemui di persimpangan Jalan Nangka-Jalan Belinjau menuju Kampung Kelantan.

Kemunculan pocong itu menyingkap kembali penemuan lima objek menyerupai pocong di tebing Sungai Johor di sebuah kampung tradisional di pinggir bandar ini lima tahun lalu.

Seorang penduduk yang dikenali sebagai Ramlan berkata, dia pada mulanya mendapat panggilan telefon kira-kira 9.30 pagi tadi daripada seorang rakan yang mengatakan terdapat pocong berhampiran kedainya.

“Saya terperanjat selain kesal kerana perkara seumpama ini tidak pernah berlaku sejak saya menjalankan perniagaan di sini lebih tiga tahun lalu. Saya menganggap ia dilakukan budak-budak nakal untuk menakut-nakutkan orang,” katanya yang telah membuat laporan polis.

Orang ramai turut berkerumun untuk melihat dan merakam gambar lembaga itu yang dipakaikan telekung wanita yang telah digunting-gunting dan dipalit dengan tanah.

Penyelia Tanah Perkuburan Daerah Kota Tinggi, Jamaludin Sapuan berkata lembaga itu yang diikat lima bahagian dan mempunyai kerongsang di bahagian kepala, didapati disumbat dengan kapas di dalamnya agar berbentuk seperti mayat yang dikafan.

“Kita tidak tahu apa tujuan pocong ini dibuat tetapi yang pasti ia adalah perbuatan tidak baik dari segi syarak serta bersifat khurafat,” katanya yang telah membakar pocong itu di Tanah Perkuburan Islam Makam Bendahara, Kampung Makam.

– BERNAMA





KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab