Sunday 28 July 2013

Filem Kontroversi "The New Village" mendapat bantahan secara besar-besaran

Posted By: TTO Admin - 28.7.13

Filem kontroversi "The New Village" yang bakal ditayang di ASTRO SHAW telah mendapat bantahan dan kritikan yang hebat oleh ramai pengguna media sosial. Malah Trailer yang dimuatnaik ke dalam Youtube mengenai filem ni mendapat banyak komen berunsurkan negatif dan mengutuk jalan ceritanya kerana didakwa memutarbelitkan sejarah dan mengangkat Komunis sebagai hero.


Sinopsis

"The New Village" adalah sebuah filem yang menceritakan kesusahan dan kesengsaraan bangsa cina semasa zaman penjajahan British di tanah air ini. Seramai 500,000 penduduk cina tempatan telah dipaksa oleh British pindah masuk ke 480 buah "re-settlement camps" di seluruh semenanjung malaya dari tahun 1949 hingga 1954. "Re-settlement camps" tersebut sebenarnya adalah Kampung Baru Cina (New Village). Pada hari ini. masih terdapat 450 buah Kampung Baru Cina di seluruh Malaysia dan diduduki oleh lebih daripada satu juta bangsa cina. Kesemua Kampung Baru tersebut mempunyai sejarah yang agak sama. "The New Village" ingin memberi penghargaan tinggi kepada penghuni-penghuni Kampung Baru Cina di seluruh Malaysia.


Trailer


Tarikh umum tayangan: 22 Aug 2013
Barisan Pelakon: Lenna Lim, Kevin Soo, Teh Young, Kevin Soo, Jeff Chin, Khor Ewe Pin, Sam Chong, Bernard Hiew, Hui Mei
Pengarah: Wong Kew-Lit
Informasi

Antara antara komen dalam channel youtube tersebut.


Bantahan kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia

Assalamualaikum DS Shabery Cheek,

Kelulusan tayangan filem 'The New Village' menimbulkan kegusaran kami kerana setelah penelitian dibuat,filem ini secara halus mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai hero dan meletakkan Rejimen Askar Melayu dan Polis yang ketika itu berkhidmat dengan British sebagai musuh dan 'orang jahat' yang perlu dihapuskan.

Justeru,dengan bidang kuasa Dato' sebagai menteri penerangan,kami mengharapkan penjelasan dari pihak dato' dan FINAS berkenaan:

1)Apakah kriteria yang digunapakai FINAS dalam meluluskan tayangan filem ini?

2)Mengapa filem 'Tanda Putera' begitu sukar mendapatkan kelulusan sedangkan filem ini hampir tiada sekatan dan tahu-tahu sahaja,ia bakal ditayangkan.

Semoga penjelasan dan tindakan sewajarnya dapat diambil oleh pihak Dato' sebelum timbul perkara-perkara yang tidak diingini hasil dari kemarahan orang ramai terhadap filem ini.

Sumber: SSTDM


Kempen Anti Filem Propaganda Komunis di Laman Sosial

Kempen Flag dan Dislike Filem The New Village

Kempen mendesak PM untuk menolak filem The New Village.
Penutup

Setelah melihat trailer Filem kontroversi tersebut. Jelas propaganda komunis telah diserap masuk dimana seolah-olah Komunis tidak bersalah dan menganggap merekalah golongan yang ditindas oleh pihak berkuasa ketika itu. Maka, segala bentuk bantahan dan kempen menolak filem ini admin sokong sepenuh hati!

KONGSI

& Komentar

Disclaimer TTO Media

Copyright © 2013 Tengok TV Online™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Powered By Blogger | Published By Pro Templates Lab